Wymiana rozrządu – wszystko, co trzeba wiedzieć

Posiadanie samochodu wiąże się z ogromnymi możliwościami. Można właściwie w ciągu kilku godzin znaleźć się przy jego pomocy w dowolnym miejscu kraju. Swoboda oraz wygoda użytkowania to na pewno najważniejsze zalety płynące z posiadania auta. Jak się jednak można szybko przekonać, samochód to nie tylko przyjemności, lecz również pewne obowiązki. Najczęściej dotyczą one odpowiedniego serwisowania i konserwowania auta. W szczególności w zakresie rozrządu silnika. Kiedy powinna zostać przeprowadzona wymiana rozrządu?

Czym jest rozrząd?

Każdy kierowca doskonale wie, że od czasu do czasu niezbędne jest wymienienie w aucie hamulców albo płynu chłodniczego. Są to nawet elementy wchodzące w skład układu zapłonowego. Jak się jednak okazuje, auto to znacznie bardziej skomplikowana maszyna niż przeciętny kierowca może sądzić. Co za tym idzie, wymianie i odpowiedniej konserwacji wymagają także nieco bardziej skomplikowane elementy. Dobrym tego przykładem jest układ rozrządu.
Układ rozrządu składa się z takich podzespołów, jak pasek lub łańcuch, rolki i napinacze, a także pompa wody. Wszystkie te elementy stanowią kluczowy dla poprawnego działania silnika układ. Bez rozrządu praca jednostki napędowej byłaby po prostu niemożliwa. Czym się on jednak konkretnie zajmuje?

Sprawdź: https://svobody.pl/jaki-fotelik-samochodowy-dla-dziecka-jest-najlepszy/

Rozrząd pełni w silniku bardzo ważną funkcję, a mianowicie synchronizuje ze sobą różnego rodzaju elementy i układy. W pierwszej kolejności zauważyć trzeba, że reguluje on dostarczanie do komór spalania silnika odpowiednią ilość paliwa oraz powietrza. Co więcej, odpowiada on również za precyzyjnie obliczoną w czasie operacje odbioru powstałych w wyniku spalania spalin. Wszystko to sprawia, że rozrząd musi być idealnie zsynchronizowany z układem wtryskowym oraz z położeniem wału korbowego, a także napędzanych przez niego tłoków.

co ile wymiana rozrządu

Czym grozi awaria układu rozrządu?

Zanim jednak zada się pytanie, co ile wymiana rozrządu, najpierw warto sobie zadać inne pytanie. Jakie mogą być konsekwencje zaniedbania tego elementu, a także co się konkretnie może w nim uszkodzić? Jak to więc przedstawia się w szczegółach?

Podstawowym elementem, który ulega uszkodzeniu w rozrządzie, są oczywiście rolki i napinacze. Ich działanie zbiegiem czasu się zużywa, przez co nie prowadzą one paska rozrządu w tak efektywny sposób, jak powinny. Oczywiście doprowadza to do jego stopniowej degradacji, co jak można się łatwo domyślać, nie służy stabilności pracy całego układu. Nie można także zapominać o tym, że pasek rozrządu z reguły wykonany jest po prostu z gumy, która z czasem parcieje i traci swoje właściwości. Grozi to więc największą z możliwych awarii tego układu, czyli przerwaniem paska rozrządu. Oprócz tego awarii ulec może także pompa wody, która gdy przestanie działać. Nie będzie doprowadzać do silnika płynu chłodniczego, co oczywiście szybko przełoży się na przegrzanie się silnika.

Sprawdź: https://svobody.pl/jaki-wideorejestrator-kupic/

Co jednak konkretnie stanie się w sytuacji, gdy zerwie się pasek rozrządu? Co może się wydarzyć w silniku i co to będzie oznaczało dla kierowcy? Najgorszym możliwym scenariuszem, który może się przydarzyć, jest spotkanie się ze sobą tłoków z zaworami. Taka awaria to prawdziwa katastrofa dla silnika, którego naprawa może sięgnąć nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Jak więc można się domyślać, koszt takiej usterki często może przekroczyć wartość całego auta, który po zerwaniu się paska rozrządu nadawać się będzie tylko na złom. Na szczęście silniki coraz częściej projektowane są w ten sposób, aby miały tzw. bezkolizyjny rozrząd. Zapobiega to powstawaniu tej najbardziej niebezpiecznej usterki. Jeśli silnik posiada taką funkcję, wtedy uszkodzeniu ulegną tylko same tłoki lub zawory. Ich naprawa szacowana może być na kilkaset złotych.

wymiana rozrządu co ile

Wymiana rozrządu co ile?

Jak zatem widać po powyższym opisie, układ rozrządu jest naprawdę bardzo ważny. Nie powinno się deprecjonować jego znaczenia w samochodzie, a także unikać jego poprawnej konserwacji. Tym bardziej jest to istotne, gdyż rozrząd nie daje właściwie żadnych objawów, że coś może być z nim nie tak. W przypadku hamulców da się wyczuć, że pracują one gorzej. Podobnie sprawa się ma przy pracy układu zapłonowego czy też chłodniczego. Wprawny kierowca jest w stanie wyczuć, gdy coś nie działa, tak jak powinno. Jeśli chodzi o rozrząd, to takiej możliwości zwyczajnie nie ma, więc może się okazać, że jeździ się z tykającą bombą pod maską. Dlatego właśnie kluczowa jest wymiana rozrządu w odpowiednim czasi

Jedynym sposobem na to, aby uchronić się przed poważnymi konsekwencjami uszkodzonego rozrządu, to wymieniać go w odpowiednim momencie na zupełnie nowy. Jak można się jedna domyślać po opisie i zaawansowaniu tego systemu, nie jest to z pewnością tania operacja. Najdroższe i najbardziej czasochłonne jest w tym wypadku dokonanie samej wymiany. Wszystkie części to w zależności oczywiście od konkretnego silnika, koszt około 700-1000 złotych. Niestety zamontowanie ich w silniku to często drugie tyle, więc kompleksowe serwisowanie rozrządu może wynieść nawet 2 tysiące złotych. Nie jest to kwota mała, szczególnie jeśli posiada się już dość stary i mocno wyeksploatowany samochód.

Sprawdź: https://svobody.pl/elektryk-samochodowy-kiedy-jest-niezastapiony/

Ogólnie rzecz biorąc, przyjmuje się, że rozrząd powinien być wymieniany co koło 70-100 tysięcy przejechanych kilometrów. Jeśli jednak nie zrobiło się autem jeszcze takiego dystansu, powinno się rozrząd wymienić po około 5-6 latach użytkowania samochodu. Gwarantuje to, że cały układ będzie zawsze w odpowiedniej kondycji, a tym samym nie będzie ryzyka, że ulegnie on uszkodzeniu w najmniej oczekiwanym momencie i przyniesie rachunek na naprawdę potężną kwotę. Warto więc co jakiś czas wydać pieniądze na wymianę rozrządu i cieszyć się przyjemnością korzystania z posiadanego samochodu.

Redakcja svobody.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *