Programy afiliacyjne to umowy między sprzedawcą, zwanym w tym wypadku reklamodawcą, a afiliantem, czyli osobą posiadającą źródło ruchu. Może to być np. strona internetowa czy popularne konto w mediach społecznościowych. Umowy zakładają, że reklamodawca zapłaci afiliantowi % od wartości sprzedaży. Może to też być stała stawka za inną aktywność, jaką wykona pozyskany przez niego klient.
Program afiliacyjny – dla kogo?
Najważniejszym czynnikiem, by móc zarabiać na programach partnerskich jest posiadanie źródła ruchu. Chodzi tu o miejsce do promowania linków uzyskanych od reklamodawcy. Najpopularniejsze źródła ruchu to własna strona internetowa, np. tematyczny blog oraz popularne konta w mediach społecznościowych. Nie oznacza to jednak, że musimy być osobą rozpoznawalną, ponieważ programy afiliacyjne są dla każdego, kto zna się na:
- tworzeniu stron internetowych,
- SEO, a więc pozycjonowaniu i optymalizacji stron internetowych w celu pozyskania ruchu organicznego z wyszukiwarki,
- reklamach w social media, np. popularnym Facebook Ads z dodatkiem pixela na stronie, który pozwala tworzyć spersonalizowane koszyki reklamowe,
- reklamach w wyszukiwarce, a więc np. Google Adwords,
- programowaniu, co pozwoli na tworzenie lepszych stron oraz automatyzacji procesów promocji,
- pisaniu, ponieważ treść jest potrzebna na media społecznościowe, stronę docelową oraz strony zapleczowe, które są kluczowe w procesie pozycjonowania strony.
Oznacza to, że programy partnerskie są tak naprawdę dla wszystkich osób, które interesują się informatyką i chcą zarabiać przy komputerze.
Programy afiliacyjne – jak naliczają się prowizje?
Proces naliczania prowizji jest związany z obecnością plików cookie, a więc powszechnie znanych ciasteczek, które zbierają i przechowują informacje na odwiedzanych przez nas stronach internetowych. Na działaniu ciasteczek opierają się reklamy za pomocą pixela na Facebooku mające na celu remarketing, czy reklamy remarketingowe Google Ads.
W afiliacji proces wygląda tak, że po akceptacji do danego programu partnerskiego jest nam udostępniany panel, w którym znajdują się linki afiliacyjne oraz statystyki. Wszystkie linki mają unikalny, przypisany do naszego konta adres, który reklamodawca wiąże z naszym kontem i płaci nam odgórnie umówiony % za daną aktywność, np. 5% od wartości sprzedaży w danym sklepie internetowym.
Ciasteczka w programach afiliacyjnych mają pamięć od 30 do 90 dni. Natomiast, gdy pozyskamy nowego klienta np. do sklepu internetowego, to jest on przypisany do naszego konta na stałe i uzyskamy prowizje za każdym razem, gdy zrobi zakupy w tym konkretnym sklepie.
Zobacz: https://svobody.pl/jak-wybrac-komputer-dla-grafika/
Sieci afiliacyjne – rodzaje prowizji
Uzyskane prowizje różnią się z uwagi na aktywność, wyróżniamy:
- CPA, czyli Cost Per Action, a więc zarobek, jaki otrzymujemy. Dostajmy go wtedy, pozyskany przez nas klient wykona wskazaną przez reklamodawcę aktywność, np. zapisze się do listy mailingowej. Takie kampanie zawierają zwykle wariacje stawek w zależności od wykonanej aktywności. Na przykład jeśli klient zapisze się do listy mailingowej, to otrzymamy 0,50 zł, ale jeśli dodatkowo potwierdzi e-mail, to już 2 zł.
- CPS, czyli Cost Per Sale, a więc odgórnie ustalony % od zamówienia. Warto zaznaczyć, że wiele sklepów wyróżnia trzy poziomy polecenia: pierwszy, drugi i trzeci. Pierwszy oznacza, że osoba dokona zakupu bezpośrednio po kliknięciu w nasz link afiliacyjny. Drugi oznacza, że nasz link był drugim z kolei przed dokonaniem zakupu przez klienta. Trzeci oznacza zwykle, że nasz link uczestniczył w drodze sprzedażowej, ale był jednym z wielu linków. Oczywiście prowizja za poziom pierwszy jest najwyższa, a za inne poziomy raczej symboliczna.
- CPL, czyli Cost Per Lead. Jest to zarobek, jaki otrzymujmy, kiedy pozyskana przez nas osoba założy konto w danym serwisie. Inaczej zostawi swojego maila do listy mailingowej. Takie kampanie mają zwykle stałą stawkę za pozyskanie klienta, np. 2 zł za unikalnego klienta, który założył konto w danym serwisie.
Programy afiliacyjne – podsumowanie
Jeśli nie posiadamy dużych kont w mediach społecznościowych, czy rozbudowanego bloga, to trudno będzie nam dołączyć do programów partnerskich większych marek, które zwykle mają dość duże oczekiwania.
Sprawdź: https://svobody.pl/pieczatka-firmowa-co-warto-wiedziec/
Dlatego właśnie warto zainteresować się ofertą sieci afiliacyjnych. Zrzeszają one partnerów chcących zarabiać na afiliacji, pozyskują dla nich kampanie afiliacyjne i negocjują stawki.