Polskie prawo nie narzuca obowiązku posiadania pieczątki firmowej niezależnie od tego, czy prowadzimy jednoosobową działalność, spółkę komandytową czy jakikolwiek inny rodzaj działalności. Mimo że posiadanie pieczątki jest opcjonalne, to wielu przedsiębiorców się na nią decyduje. Ułatwia procedury wewnątrz firmy, a także zewnętrzne – bankowe czy urzędowe. Jak powinna wyglądać pieczątka firmowa?
Co powinny zawierać pieczątki firmowe?
Odpowiedź na to pytanie jest zaskakująca, ponieważ nie ma odgórnych wymogów regulujących zawartość, kolor czy rozmiar pieczątki. Tak więc pieczątka może być dowolna. Oczywiście istnieje szereg elementów, które powinny znaleźć się na niej znaleźć, a do najważniejszych należą: nazwa i adres firmy oraz NIP, czyli numer identyfikacji podatkowej.
Sprawdź: https://svobody.pl/programy-afiliacyjne-jak-dzialaja/
Dodatkowo pieczątka może zawierać informacje, takie jak: logo firmy, adres strony internetowej, adres e-mail czy numer REGON.
Pieczątka firmowa wzór
Choć wybór pieczątki jest dowolny, to na rynku ukształtował się zbiór praktycznych zasad co do zastosowania danych typów pieczątek.
Najpopularniejszą pieczątką jest firmowa pieczątka, której wzór przedstawia podstawowe dane firmy, a więc: nazwę firmy, adres oraz numer NIP.
Drugi typ to pieczątka z logo firmy, która jest rozszerzeniem pieczątki formowej o logo firmy. Takie rozwiązanie, poza praktycznym zastosowaniem samej w sobie pieczątki, pozwala zwiększyć świadomość naszej marki. Pieczątka tego typu to najlepszy wybór, ponieważ zawiera wszystkie potrzebne dane, a jednocześnie w jakimś stopniu promuje naszą firmę. Dodatkowo pieczątkę tego typu możemy rozwinąć o adres strony internetowej czy adres e-mail. Jednak takie informacje powinny się kojarzyć z naszym logo i nie powinniśmy musieć o nich przypominać.
Zobacz: https://svobody.pl/jak-wybrac-komputer-dla-grafika/
Jedną z pieczątek niestandardowych jest pieczątka właściciela firmy. Taka pieczątka może się przydać do sygnowania dokumentów wewnątrz firmy, takich jak: dyplomy, nagrody, życzenia, czy listy do pracowników. Produkt tego typu nie musi zawierać danych firmy, a może być po prostu pieczątką imienną.
Pieczątka firmowa – rodzaje
Pieczątka imienna nie jest przeznaczona jedynie dla właściciela, a mogą ją posiadać również pracownicy. Taki typ jest niezwykle przydatna pracownikom, których praca wiąże się z częstym podpisywaniem dokumentów lub podawaniem danych kontaktowych. Decydują się na nią również pracownicy wyższego szczebla, a więc specjaliści, kierownicy działów, czy kadra dyrektorska.
Istnieją również zawody, które wymagają częstego podania prawa do wykonywanego zawodu. Osoby takie powinny wyrobić sobie pieczątkę imienną wraz z numerem pozwolenia do wykonywania zawodu. Obowiązek taki dotyczy między innymi: lekarzy, pielęgniarek, położnych, weterynarzy, rzeczoznawców majątkowych, pszczelarzy, prezesów zarządu czy zarządców nieruchomości.
Pieczątki na zamówienie
Posiadanie pieczątki brzmi bardzo poważnie i może kojarzyć się z trudnym procesem, a okazuje się, że można zaprojektować ją nawet za pomocą internetu. Wiele stron oferuje bowiem kreatory, w których możemy stworzyć własny wzór pieczątki lub skorzystać z dostępnych szablonów.
Jeśli koniecznie chcemy stworzyć cały wzór samodzielnie, to warto sprawdzić, czy w kreatorze nie ma przykładowego szablonu dla naszej profesji. Taki szablon pomoże nam zrozumieć, jakie informacje są zwykle umieszczane na danym typie pieczątki. Nie będziemy wtedy za bardzo nie odstawali od przyjętych na rynku norm.
Pieczątki różnią się głównie ilością linijek. Pieczątki imienne zawierają zwykle do trzech linijek tekstu, natomiast pieczątki firmowe od pięciu do nawet dziewięciu. Ilość linijek determinuje nie tylko ilość informacji, które mogą się na pieczątce zmieścić. To również jej wielkość, ponieważ pieczątki wymagające jedynie trzech linijek są małe, a te, które wymagają więcej niż pięciu linijek, potrafią być nawet dwa razy większe.