Pojęcie brandingu znane jest większości przynajmniej ze słyszenia. Kojarzony z reklamą i światem reklamy. Termin ten staje się łatwiejszy do zrozumienia, gdy poznamy jego genezę. Czym jest brand, jak brzmi brand definicja i co oznacza branding? Warto poznać te pojęcia, by w przyszłości podejmować skuteczne działania marketingowe w dobrym interesie naszej firmy.
Co to jest brand?
Często w potocznym użyciu termin „brand” stosuje się jako bardziej specjalistyczny zamiennik dla słowa „marka”. Niestety, niewiele osób wie, że jest to niepoprawne użycie tego słowa.
„Marka” to przypisana grupa znaków charakterystyczna dla danego produktu. Coca-Cola, Pepsi, Mercedes, Toshiba, Sony, Starbucks – wszystkie te nazwy to określenia konkretnej marki. Bez odpowiednich działań marketingowych, byłyby niestety dla odbiorców martwe. Aby tak się nie stało, wprowadza się działania, mające na celu utrwalenie w świadomości konsumentów logo oraz pozostałych cech danego produktu. I tu właśnie pojawia się pojęcie „brandu”.
Sprawdź: https://svobody.pl/czym-jest-analiza-swot/
Branding co to jest?
Brand, chociaż utożsamiany z marką, określeniem zamiennym dla marki nie jest. Brand definicja podaje, iż jest on pojęciem szerszym, zawierającym w sobie markę. Aby to zrozumieć, można spróbować wyobrazić sobie puszkę napoju Coca-Cola. Każdy wie, jak taka puszka wygląda, jakie ma logo, w jakiej kolorystyce jest utrzymana. Tu mamy do czynienia z marką. Jednak w momencie, w którym słyszymy w głowie świąteczne zapowiedzi nadciągających ciężarówek wypełnionych po brzegi brązowym napojem i widzimy urocze misie polarne, możemy być pewni, że dział marketingowy sprawił się doskonale. Doprowadził do utrwalenia w świadomości konsumenckiej nie tylko samej nazwy marki. Przypisał także do niej konkretne uczucia, które towarzyszą odbiorcom po dziś dzień. To właśnie jest efekt dobrze przeprowadzonego brandingu.
Dobry branding – brand definicja
Prowadzenie skutecznych działań marketingowych, których celem jest rozpropagowanie marki, to jeden z najlepszych sposobów na osiągnięcie silnej pozycji na przepełnionym konkurencyjnymi ofertami rynku. Budowanie świadomości marki, jej niezachwianej reputacji po pewnym czasie owocuje gronem wiernych odbiorców, którzy, niezależnie od sytuacji, zawsze będę sięgać po nasz produkt, niezależnie od tego, z jakimi „gwiazdami” przyjdzie mu się zmierzyć. Na tym polega zbudowanie zaufania i więzi między konsumentem a marką.
Sprawdź: https://svobody.pl/analiza-konkurencji-i-analiza-rynku-narzedzia-dla-twojej-firmy/
Oczywiście, mówiąc o brandingu, nie można pominąć korzyści płynących dla samej korporacji. Jej pozycja na rynku jest zależna od tego, w jaki sposób prowadzone są przez nią akcje promocyjne. Przekłada się to oczywiście na wiele istotnych dla każdego inwestora kwestii. Wśród zalet prowadzenia skutecznego brandingu można wymienić następujące:
- stworzenie w świadomości odbiorców pozytywnego i trwałego wizerunku marki, któremu pozostaną wierni przez długie lata;
- wysoka rozpoznawalność i spójność marki, niewymagająca daleko zakrojonych działań promocyjnych. Inaczej mówiąc wysoka świadomość marki. Prowadzi do stopniowego ograniczania przeznaczonych na reklamę i promocję środków finansowych, co skutkuje znacznym ograniczeniem kosztów;
- zwiększająca się sprzedaż produktów ze względu na siłę brandu i związane z nią pozytywne skojarzenia, łączone w świadomości konsumentów z wysokiej klasy jakością;
- niepodważalna wiarygodność marki mająca znaczący wpływ na lojalność klientów i częstsze sięganie po dany produkt. Pojawienie się zjawiska znanego jako marketing szeptany.
Wszystkie te elementy prowadzą do jednego – zbudowania niezwykle silnej, praktycznie niepodważalnej pozycji na rynku. W dzisiejszym świecie społeczeństwo bombardowane jest wszelkiego rodzaju reklamami nowych produktów. Przez to wybicie się na pierwsze pozycje sprzedażowe jest wyczynem godnym podziwu. Jednak utrzymanie przez lata tego samego standardu sprzedawanej marki i utrzymanie tego samego, czasem nawet zwiększenie, poziomu zainteresowania wśród odbiorców – to nieoceniony wyczyn. Niewiele korporacji może poszczycić się tak silną, niezachwianą pozycją. A wszystko to dzięki prawidłowej akcji promocyjnej i doskonale zaplanowanemu brandingowi.
Brand, marka i konsumencka miłość
Sprawnie przeprowadzone działania marketingowe, przemyślany branding i niezmieniająca się wysoka jakość. Owocem skutecznego brandingu jest to, na co każda wchodząca na rynek korporacja liczy. Chodzi o stworzenie obrazu silnej, niezależnej, niezawodnej i wyjątkowej marki, która w świadomości konsumentów pozostanie na lata, jako jedyna w swoim rodzaju.