Wypromowanie swojej marki na rynku przepełnionym ofertami zbliżonymi do tej prezentowanej przez nas nie jest sztuką łatwą. Podejmowane na tym polu działania często pomijają jeden z kluczowych etapów, pozwalających na dokładne wyznaczenie strategii i podjęcie właściwych działań promocyjnych, których celem będzie zbudowanie świadomości marki wśród szerokiego grona odbiorców i umieszczenia jej w świecie biznesu na bezkonkurencyjnie wysokim poziomie. Etapem tym jest dokładna analiza konkurencji i rynku, na który wprowadzony ma zostać nasz produkt.
Analiza rynku przykład na poznanie biznesowego przeciwnika
Przeprowadzenie dokładnego rozeznania w zakresie aktualnych trendów i zapotrzebowań interesującej nas grupy konsumentów to niezbędne dla prawidłowego rozwoju marki działanie.
Zastanawiając się, jaki cel ma analiza konkurencji nie sposób nie zauważyć, że chodzi tu o dogłębne poznanie zarówno obecnych, jak i przyszłych, dopiero stających na własne nogi potencjalnych konkurentów. Aby zyskać opinię niedoścignionego wzoru i budzić zazdrość wśród konkurentów, trzeba przeprowadzić dokładne dochodzenie w zakresie dostępnych na rynku ofert.
Sprawdź: https://svobody.pl/czym-jest-analiza-swot/
Dobrze przeprowadzona analiza rynku to dogłębna, szczegółowa charakterystyka konkurencji, umożliwiająca zaoferowanie konsumentom tego, czego właśnie u konkurencyjnych marek brak. Zdefiniowanie mocnych i słabych stron przeciwnika to jeden z podstawowych środków prowadzących markę na szczyty list marketingowych przebojów.
Wnikliwa analiza powinna także obejmować aktualne zapotrzebowanie konsumentów na określone towary, jak i usługi i ich oczekiwania względem tych produktów. Zawsze łatwiej wypełnić jakąś sprzedażową niszę, niż bić się z królującymi od lat w ludzkiej świadomości jedynymi pełnoprawnymi królami. Prowadząc dokładne poszukiwania, zawsze można znaleźć niedopieszczone przez konkurencję obszary i wykorzystać je w promocji własnej marki – oferując oczywiście jak najwyższy poziom i jakość.
Analizę rynku i charakterystykę konkurencji warto powierzyć doświadczonym już na tym polu firmom. Zdobyte przez nie doświadczenie posłuży im jako podkład do sprawnego ustalenia priorytetów, odnalezienie możliwości i wykorzystanie wszelkich szans na rozwój naszej marki.
Sprawdź: https://svobody.pl/branding-co-to/
Analiza konkurencji przeprowadzona jak należy
Pomoc specjalistów w zakresie przeprowadzenia charakterystyki aktualnej sytuacji rynkowej może wydawać się zbędnym wydatkiem dla raczkującej firmy. Wielu przedsiębiorców podejmuje tego typu działa, co skutkuje niestety podjęciem wysiłków nie przynoszących zadowalających efektów. Wszystko to z powodu kilku bardzo często popełnianych przez właścicieli firm błędów.
Podejmując się analizy konkurencji należy pamiętać o uwzględnieniu następujących elementów:
- spis pełnej dostępnej na rynku oferty – produkty oraz usługi, w tym ich nazwy, opisy, funkcjonalności, opinie klientów;
- określenie grupy docelowej – klienci, konsumenci i użytkownicy, w tym ich liczba, cechy, potrzeby i oczekiwania;
- stworzenie biznesowego planu, opracowanie strategii marketingowej, strategii rozwoju;
- określenie kanałów promocyjnych i informacyjnych, szeroko zakrojony branding celowany w ściśle określoną grupę odbiorców;
- analiza i plan finansowy – model finansowania, wskaźniki efektywności finansowej, rozbudowane plany inwestycyjne;
- świadomość słabych i mocnych stron konkurencyjnych firm i oferowanych przez nie usług. Ze szczególnym uwzględnieniem ich dominujących, unikatowych cech, stanowiących o ich marketingowym sukcesie.
Określenie powyższych zaowocuje nie tylko zdobyciem niezbędnej do sprawnego zarządzania firmom wiedzy. Pozwoli poznać młodemu przedsiębiorcy mechanizmów sterujących ruchem marketingu i promocji.
Za skorzystaniem z profesjonalnego doradztwa i usług analityków specjalistycznych firm przemawia także szereg błędów, które podejmujący na własną rękę działania przedsiębiorcy najczęściej popełniają. Wśród nich wyróżnić można następujące:
- zawężenie analizy do kilku, zdaniem przedsiębiorcy najsilniejszych na rynku firm z pominięciem wypełniających nisze sprzedażowe unikalnych koncepcji
- zbyt wąska definicja konkurencji, czyli uwzględnienie tylko i wyłącznie produktów tej samej klasy, czyli komercyjnych marek bez uwzględnienia wyrobów lokalnych
- nieuwzględnienie oferty substytucyjnej, która może z powodzeniem przemawiać do części konsumentów nie wykazującej zainteresowania ofertą wiodącą
- nieznajomość punktu widzenia klientów, co właściwie przekreśla szanse na powodzenie całego przedsięwzięcia